România este cimitirul șoferilor, cu cei mai mulți morți în accidente rutiere din Europa. Potrivit raportului preliminar pentru anul 2019, numărul de decese din accidente rutiere raportat la populație s-a menținut constant față de anul anterior.
Șoselele din Europa sunt din ce în ce mai sigure, dar acest lucru nu reflectă și situația din România. Potrivit ultimului raport oficial publicat de Comisia Europeană, în 2019 și-au pierdut viața mai puțini europeni în accidente rutiere decât în 2018. Comisia Europeană și-a asumat ca obiectiv înjumătățirea numărului de decese din accidente rutiere între 2010 și 2020 și reducerea acestora la zero până în 2050.
Potrivit raportului preliminar pe 2019, 22.800 de oameni au murit în accidente rutiere înh 2019, cu 7.000 mai puține decât în 2010. Această cifră înseamnă o scădere cu 23%, departe de cea asumată de 50% până în 2020. Față de anul 2018, scăderea este de numai 2% la nivel european. Cu toate acestea, Europa rămâne, de departe, cea mai sigură regiune din lume în ceea ce privește siguranța rutieră.
Opt state membre UE au înregistrat în 2019 cel mai mic număr de decese din istorie – Croația, Germania, Finlanda, Franța, Grecia, Letonia, Luxemburg și Suedia. Cu toate acestea, progresul a fost minim în cele mai multe țări. Este semnificativ faptul că în țările cu cele mai periculoase șosele mor de patru opri mai mulți oameni raportat la populație decât în cele mai sigure țări.
Potrivit raportului, cele mai sigure țări din Europa când vine vorba de siguranța rutieră au fost în 2019 Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Irlanda (29 decese). Cele mai periculoase șosele sunt cele din Polonia, unde mor 77 de oameni la un milion de locuitori, Bulgaria (89 decese la un milion de locuitori) și, desigur, România, cu 96 de decese la un milion de locuitori.
România a înregistrat progrese față de 2010, când înregistra 117 decese, ceea ce reprezintă o reducere cu 22%. Cu toate acestea, este departe de media europeană, care a fost în 2019 de 51 de decese la un milion de locuitori. Într-un raport recent, România a fost arătată cu degetul și pentru numărul bicicliștilor și pietonilor care-și pierd viața în fiecare an.